Om Vild med Rummet
Vild med Rummet er et lærings- og videnunivers udviklet af DTU Space i 2021. Det er især rettet mod elever og undervisere i skoler (7.-9. klasse), gymnasier og andre ungdomsuddannelser. Men det kan bruges af alle ruminteresserede børn og voksne, der er nysgerrige på det fantastiske univers, der omgiver os.
Projektet er støttet økonomisk af Novo Nordisk Fonden og DTU Space.
Det er blevet til med stor og engageret indsats fra de forskellige bidragydere nævnt under "Folkene bag Vild med Rummet".
Vild med Rummet indeholder tre forskellige typer af materialer:
- Baggrundsartikler om rummet opdelt i de temaerne "Big bang", "Galakser", "Stjerner", "Solsystemet", "Liv i rummet", "Rumfart" og "Klimaovervågning". Disse artikler er skrevet på et niveau, der primært passer til de ældste klasser i grundskolen og kan for eksempel tjene som baggrundsmateriale til projektarbejde.
- Animationer og videoer, hvor bl.a. danske forskere forklarer fundamentale naturfænomener og satsninger inden for rumforskning. Herunder dansk rumforskning og rumteknologi.
- Interaktive opgaver og spil, som på en legende måde giver indsigt i forskellige fænomener med relation til rummet og universet. Det gælder fx spillene "Astronaut-testen" og "Rummissionen"
Vild med Rummet ejes af DTU Space og er lanceret 2021. Det er delvis inspireret af det i dag forældede DTU Space-site rummet.dk.
Morten Garly Andersen, DTU Space, er ansv. redaktør for Vild med Rummet.
Fortæl os hvad du synes
Vi vil meget gerne have kommentarer til det eksisterende indhold og få input til materialer, der ellers kunne være behov for i naturfagsundervisningen. Klik på "Kontakt" nederst på siden for at sende os en mail.
Folkene bag Vild med Rummet
Idéudvikling, indhold, redaktion og projektledelse
Morten Garly Andersen, DTU Space, projektansvarlig og redaktør for Vild med Rummet. Co-initiativtager/medredaktør på Vild med Rummets didaktiske og kommunikative samspil.
Jesper Spangsmark Nielsen, projektansvarlig, og initiativtager til Vild med Rummets nye didaktiske og kommunikative blanding af video, spil, animationer, quizzer etc. Kreativ og teknisk projektleder.
Ida Toldbod, poco piu, har i tæt dialog med eksperter fra DTU Space, projektets lærerpanel, spiludviklere, webudviklere, nationale og internationale rum-organisationer stået for indholdsudvikling samt tekstudarbejdning af Vild med Rummets mange elementer.
Michael Linden-Vørnle, Astrofysiker og chefkonsulent, DTU Space har været den centrale rådgiver i forhold til at kvalitetssikre det faglige indhold på hele Vild med Rummet.
Lasse Seidelin Bendtsen, lektor i fysik og astronomi, Borupgaard Gymnasium. Idé til Vild med Rummets interaktive læringsopgaver. Didaktisk og faglig udvikling og redaktion.
Derudover har følgende leveret input og faglig kvalitetssikring:
Andreas Mogensen, astronaut ESA.
John Leif Jørgensen, professor og afdelingsleder, Afdeling for Måling og instrumentering, DTU Space.
Lars A. Buchhave, professor, Afdeling for Astrofysik og atmosfærefysik, DTU Space.
Desiree Della Monica Ferreira, seniorforsker, Afdeling for Astrofysik og atmosfærefysik, DTU Space.
René Flerón, civilingeniør, Afdeling for Måling og instrumentering, DTU Space.
Ib Lundgaard Rasmussen, seniorrådgiver emeritus, DTU Space.
Louise Sandberg Sørensen, seniorforsker, Afdeling for Geodæsi og jordobservation, DTU Space.
Anja Andersen, astrofysiker og professor i forskningsformidling, Nils Bohr Institutet, Københavns Universitet.
Mette Buck Jensen og Ole Bennike, GEUS.
Lærerpanel
Følgende panel af lærere har fungeret som faglige og didaktiske rådgivere i udviklingen af Vild med Rummet:
Grundskolen
Panelleder: Carsten Skovgaard Andersen, lærer, Bellahøj Skole, København.
Hanne Engholm Jensen, lærer, Sønder Otting Skoles Ungeunivers, Haderslev
Jon Nielsen, lærer Refsvindinge Friskole.
Ungdomsuddannelserne
Panelleder: Henning Afzelius, lektor Nørre Gymnasium, København.
Lasse Seidelin Bendtsen, lektor i fysik og astronomi, Borupgaard Gymnasium, Ballerup.
Birgit Justesen, naturgeografi- og geovidenskabslærer, Nærum Gymnasium.
Videoproduktion
Freja Vesterløkke, videojournalist, Future Projects.
Interaktive spil og opgaver
Vild med Rummets interaktive opgaver og spil er udviklet af firmaerne Fabula og Character efter idé og med central didaktisk og faglig bistand fra lektor i fysik og astronomi, Lasse Seidelin Bendtsen samt i tæt dialog med DTU Space og Ida Toldbod.
Quizzer
Vild med Rummets quizzer er udviklet af Kasper Maegaard, studerende på DTU Space i dialog med redaktionen.
Grafisk design af site og infografikker
Heyday.
Martin Kirschgässner, grafisk designer.
Copyright
Alle materialer på rummet.dk, det være sig tekst, billeder og film er til fri afbenyttelse i ikke kommerciel undervisningsøjemed. "Fri afbenyttelse" inkluderer dog ikke kopiering af hele siders tekst, billeder eller andet indhold over på et andet website eller til andre medier.
Kreditering af billeder og video: En stor del af film- og billedmaterialet på Vild med Rummet stammer fra ESA, NASA, DTU Space og Space with Sarah og ScienceGuides/ESERO. Desuden har DTU Space produceret videomateriale og grafik specifikt til Vild med Rummet. Her præsenterer en række danske forskere forskellige aktuelle og centrale temaer om rummet.
Space with Sarah: Tak til Sarah Pearson for at stille videoerne ”Space with Sarah” til rådighed for ”Vild med Rummet.
Sarah Pearson har en bachelor-grad fra KU, en ph.d.-grad i astrofysik fra Columbia University og arbejder nu som fuldtids forsker for NASA som Hubble Fellow ved New York University. Ud over sin forskning har Sarah en stor passion for formidling og har derfor lavet YouTube-kanalen "Space with Sarah".
ScienceGuides/ESERO og Undervisningsfysik: Tak til Søren Storm fra Undervisningsfysik (undervisningsfysik.dk) for at lade Vild med Rummet linke til undervisningsmateriale på Youtubekanalen scienceguides om tyngdekraft og vægtløshed - og om Andreas Mogensens rejse til Den internationale Rumstation i 2015.
Vild med Rummet ejes af DTU Space og er lanceret 2021.